Piasty rowerowe bywają niedoceniane przez rowerzystów. Zwykle uwaga koncentruje się na elementach napędowych: kierownicy, biegach i hamulcach. Profesjonalistów nie trzeba przekonywać, jak ogromny wpływ na właściwości jezdne naszego jednośladu ma piasta rowerowa, amatorzy powoli odkrywają tę prawdę. Na co zwrócić uwagę szukając nowych piast do roweru? Postaramy się odpowiedzieć w krótkim kompendium.

Piasta rowerowa – co to jest

Jeśli zadajemy sobie pytanie: co to jest piasta rowerowa? Najprostsza odpowiedź brzmi – to część, stanowiąca centralną część koła rowerowego. To tuleja, przez którą przechodzi oś łącząca piastę z ramą. Piasta rowerowa posiada łożyska z każdej strony, umożliwiające obracanie się koła. Po obu stronach piasty rowerowej znajdują się specjalne kołnierze do zamontowania szprych, które promieniście łączą piastę z obręczą koła. Tak najprościej można opisać piastę, ale jej konstrukcja, materiały i rozwiązania poprawiające jakość jazdy to szeroki temat.

Piasty rowerowe – funkcje i rodzaje

Piasty rowerowe odpowiadają za płynny obrót koła. Każdy, nawet najmniejszy opór powoduje spadek mocy i większy wysiłek rowerzysty. Już same opory toczenia kół po drodze stanowią problem, dlatego konstruktorzy piast rowerowych pracują nad opracowaniem modeli, których praca jest nieodczuwalna. Uzyskanie tego efektu jest możliwe dzięki zastosowaniu sztywnych, lekkich materiałów oraz wysokiej jakości łożysk. Jakie mamy najważniejsze rodzaje piast?

  • piasty przednie – dedykowane do przednich kół, dlatego są lżejsze i prostsze w budowie. Najczęściej produkowane z aluminium, wyposażone w standardowe mocowania szprych, odznaczają się wyjątkową trwałością, co jest ważne zarówno w rowerach do turystyki szosowej, jak i w wymagającym sprzęcie MTB.
  • piasty tylne – znacznie cięższe, solidniejsze i większe od piast przednich. Gruby korpus piasty tylnej musi być odporny na większe obciążenia i pomieścić wolnobieg i kasetę z zębatkami. Tylne koło przenosi napęd z łańcucha i w tym krytycznym punkcie roweru nie ma miejsca na kompromisy. Piasty rowerowe tylne powstają z aluminium lub z droższego niezniszczalnego tytanu.
  • piasty z łożyskami mechanicznymi – mogą zagwarantować użytkownikowi długi okres bez serwisowania. Budowa łożysk mechanicznych sprawia, że są one mniej podatne na działanie brudu i kurzu z trasy, który potrafi zniszczyć tradycyjne łożyska. Piasty rowerowe z łożyskami mechanicznymi pracują wydajnie i płynnie. To komponenty dla wymagających.
  • piasty z łożyskami kulkowymi – znacznie tańsze i łatwiejsze w serwisowaniu od łożysk mechanicznych. Niestety, mniej odporne na drobinki piachu i kurz z jezdni. Łatwo się do nich dostać w celu oczyszczenia, ale prawidłowe ponowne złożenie wymaga pewnej wprawy.
  • piasty aluminiowe – to jeden z najpopularniejszych wariantów materiałowych. Aluminium jest przystępne cenowo, a posiada optymalne właściwości mechaniczne. Jest twarde i lekkie, co wpływa na jakość jazdy. Wielu producentów stara się wytwarzać piasty rowerowe z jednego stopu aluminium. Taka technologia produkcji gwarantuje większą trwałość piast.
  • piasty stalowe – wybór dla znawców, poszukujących szczególnych właściwości trakcyjnych dla swojego roweru. Z racji wytrzymałości, piasty stalowe są stosowane w konstrukcjach górskich i trekkingowych.
  • piasty tytanowe – elita wśród piast. Przeznaczone właściwie dla zawodowców, bo ich ponadprzeciętne parametry mogą docenić tylko profesjonaliści. Tytanowe piasty rowerowe dostarczają wyjątkowych wrażeń z jazdy. Tytanowe piasty są ultralekkie (blisko połowę lżejsze od stalowych), odporne na uszkodzenia i naprężenia. Ponadto tytanowym piastom nie grozi korozja.

Piasty rowerowe – w jakich rowerach znajdują zastosowanie?

Piasty rowerowe znajdują zastosowanie we wszystkich typach rowerów. W dużym skrócie: piasty rowerowe do mniej wymagających modeli, takich jak rowery miejskie, mogą pochodzić z niższych przedziałów cenowych. Nie muszą wyróżniać się najlepszymi parametrami, bo spokojny styl jazdy tego nie wymaga. Natomiast piasty rowerowe do rowerów górskich, czy szosowych, powinny cechować się najwyższą jakością wykonania, od tego zależą bowiem osiągi roweru i bezpieczeństwo samego rowerzysty lub kolarza. Jakie piasty do jakich rowerów? Można spróbować podzielić rowery na kilka grup:

  • rowery miejskie, składane, inwalidzkie, trójkołowe – pierwsza i najmniej wymagająca grupa rowerów, na których osiąga się niewielkie średnie prędkości. Rowery przeznaczone do spokojniejszej jazdy. Piasty rowerowe do wymienionych konstrukcji to proste, ale solidne piasty, które najczęściej służą przez kilka lub kilkanaście lat.
  • rowery trekkingowe, górskie, fat bike, e-bike – kolejna grupa sprzętu, która wymaga już zastosowania dedykowanych piast rowerowych. Rowery w tych kategoriach są poddawane dużym próbom wytrzymałościowym – pokonywane są długie dystanse, wykonywane są skoki, koła toczą się po bezdrożach, górskich trasach, a w przypadku e-bike piasty są bardziej obciążone ze względu na masę własną rowerów elektrycznych.
  • rowery szosowe, przełajowe CX, torowe, górskie MTB Boost, Lefty – to typy rowerów używanych przez prawdziwych zapaleńców i zawodników profesjonalnych. W tych kategoriach nie ma miejsca na ustępstwa pod względem jakości. Piasty do tych rowerów są wykonane z najtrwalszych materiałów, ale i konserwacja lub wymiana piast odbywa się najczęściej w serwisach.

Piasta rowerowa – materiały

Materiały na piasty rowerowe różnią się sztywnością, wagą i ceną. Wraz z rozwojem technologii produkcji rowerów, niektóre materiały wygrały rywalizację, w której stawką był stosunek trwałości do ceny.

  • Jednym z najpopularniejszych materiałów, z których produkuje się piasty rowerowe jest aluminium, powszechnie stosowane również do produkcji ram. Aluminium dobrze poddaje się formowaniu w precyzyjne części, do których z pewnością możemy zaliczyć piasty. Aluminiowe piasty rowerowe mają bardzo dobry stosunek wytrzymałości do masy, również koszty produkcji są niższe, niż w przypadku bardziej wymagających materiałów. Użytkownicy aluminiowych piast rowerowych nie muszą się martwić o korozję, ponieważ aluminium jest odporne na rdzę. Aluminium ma też swoje słabe strony – jest trudne do naprawienia i posiada też swoją określoną żywotność, powodowaną zmęczeniem materiałowym.
  • Stal była pierwszym materiałem stosowanym do masowej produkcji rowerów. Jest wytrzymała i sztywna, stąd ma swoich zwolenników wśród rowerzystów preferujących twardość i doskonałe wyważenie roweru. Jednocześnie stal wykazuje dużą odporność na rozciąganie, ma dużą żywotność i jest łatwiejsza w naprawie. Komponenty produkowane ze stali są tańsze od pozostałych. Stalowe piasty rowerowe mogą być nieco tańsze, ale nie oznacza to, że mniej bezpieczne. Do produkcji trwalszych komponentów ze stali używa się stopów chromowo-molibdenowych, które mają znacznie lepsze parametry wytrzymałościowe.
  • Piasty rowerowe produkowane z tytanu mają wiele wspólnych cech ze stalowymi, są jednak lżejsze i nie poddają się korozji. Tytanowe części rowerowe nie są tanie, również ich proces produkcyjny jest bardziej skomplikowany i czasochłonny. Tytanowa piasta rowerowa ma lepszy stosunek sztywności do masy. Koniecznie trzeba dodać, że jest to materiał praktycznie niezniszczalny, stąd niektórzy producenci udzielają nawet dożywotniej gwarancji na części.

Piasty rowerowe – gdzie kupić?

Piasty rowerowe to części, które powinny być starannie dobrane do typu, modelu i specyfiki naszego roweru. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić, jakie parametry powinna mieć wysokiej jakości piasta rowerowa. Będziemy jej używać co najmniej kilka lat, dlatego dobrze dobrana piasta da nam dużo satysfakcji z jazdy. Piasty można kupić w większości stacjonarnych sklepów, jednak nie mamy pewności, czy odpowiednie modele będą dostępne na miejscu. Nie zawsze też jest czas na kolejną wyprawę do sklepu.

Sklep internetowy z piastami rowerowymi, to rozsądna alternatywa. Przede wszystkim mamy bezpośredni dostęp do pełnej oferty dedykowanej do poszczególnych typów rowerów. Możemy dokładnie poznać wszystkie produkty i przeanalizować parametry. Każda piasta rowerowa ma szczegółowy opis, zdjęcie oraz rysunek techniczny, który pozwala porównać wymiary piasty z warunkami technicznymi naszego roweru.

Sprawdź ofertę sklepu internetowego piasty rowerowe Bitex. Wybierz spośród dziesiątek modeli piast produkowanych specjalnie do zastosowania w różnych typach rowerów. Przekonaj się, jak może poprawić się jakość jazdy, jeśli zastosujesz wysokiej jakości piasty rowerowe.