Rowery DIRT i BMX łączy jedno – to jednoślady przeznaczone do uprawiania sportów ekstremalnych. Świetnie sprawdzają się w terenie lub na ulicy, wyzwalając podczas jazdy ogromną dawkę adrenaliny! Czym różnią się od siebie obydwa rodzaje i do czego zostały stworzone? Postanowiliśmy to dla Ciebie przeanalizować.
Co łączy wymienione wyżej wyczynowe jednoślady? Rower DIRT i rower BMX to pojazdy wyposażone w bardzo mocną i sztywną ramę, która wytrzymuje naprawdę spore obciążenie. Na pierwszy rzut oka obydwa typy pojazdów wyglądają podobnie. To jednak tylko pozory!
Spis Treści
Rower DIRT i rower BMX – podstawowe informacje
Rower DIRT (znany także jako street) to pojazd wyczynowy przeznaczony do jazdy w terenie, który nadaje się też do użytkowania na specjalnie przygotowanych torach. Jego budowa sprawia, że problemem nie będą skoki i akrobacje – zarówno na powierzchni płaskiej, jak i na tzw. dirtach, czyli hopkach usypanych z ziemi i żwiru. Pierwszy rower DIRT powstał najpewniej w USA pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. To hybryda znanych wcześniej BMX-ów i MTB. Często organizowane są wyścigi tego rodzaju jednośladów.
Geometria pojazdów dirtowych ułatwia zachowanie balansu w czasie jazdy i skoków. Co ważne, rowery typu DIRT mają hamulce tarczowe (mechaniczne lub hydrauliczne). Ich cechą charakterystyczną jest też amortyzowany widelec. Ciekawym przykładem jest tu np. TABOU TABSPIN 1.0 2023. To rower idealny dla początkujących zawodników, ceniących sobie wysoką jakość i trwałość. Jednoślad waży zaledwie 13 kilogramów i ma osprzęt Shimano.
Innym typem rowerów freestyle’owych są BMX-y. Powstały na początku lat 70. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych, na wzór motocykli typu cross. Tamtejsza młodzież chciała naśladować swoich idoli i zaczęła wykonywać triki na przerabianych przez siebie rowerach.
Rower BMX jest nieco mniejszy od DIRT-a. Nie posiada amortyzatora. To typowo wyczynowy jednoślad, który nadaje się np. na skatepark. Posiadacze rowerów BMX wykonują swoje triki m.in. na schodach, murkach, rampach czy poręczach. Pojazdy te nie mają hamulców albo posiadają jeden hamulec z tyłu. Są bardzo lekkie i ułatwiają wykonywanie akrobacji, także w powietrzu.
Do produkcji rowerów typu BMX używa się często wyselekcjonowanego aluminium i stali – jak w przypadku modelu TABOU GRAVITY 3.0. To stylowy pojazd przeznaczony do wykonywania zarówno podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych trików. Designerski styl, waga nieznacznie przekraczająca 10 kilogramów i odporność na przeciążenia sprawiają, że jest to wybór dla osób rozpoczynających przygodę z freestyle’m rowerowym, ale też i dla doświadczonych użytkowników.
Najważniejsze różnice między rowerami DIRT i BMX
Jakie są główne różnice między jednośladami dirtowymi i BMX-ami? To przede wszystkim budowa rowerów i ich wyposażenie.
- Układ kierowniczy – kierownica w BMX-ach jest wykrzywiona i ma dodatkową poprzeczkę wzmacniającą. DIRT-y mają standardową kierownicę znaną z MTB.
- Koła – BMX-y mają małe obręcze. Zazwyczaj jest to 20 cali, ale występują również takie w rozmiarze 18 cali. Dirtowe jednoślady posiadają standardowe koła o wielkości 24 lub 26 cali.
- Rama i oś – obydwa typy mają mocną, sztywną ramę, ale ta montowana w BMX-ach jest krótsza i wyższa. Dłuższy DIRT gwarantuje natomiast lepszą stabilność w trakcie lotu i lądowania.
- Hamulce – w BMX-ach występują hamulce szczękowe. Bywa również, że nie mają one hamulców lub posiadają tylko jeden montowany z tyłu. DIRT-y mają mocne hamulce tarczowe (niekiedy nawet hydrauliczne). W większości przypadków montuje się je jedynie z tyłu, ale jest również możliwość założenia z przodu.
- Rodzaj zawieszenia i amortyzacja – BMX-y mają sztywny widelec, dzięki czemu rower jest lżejszy. Dirtowe jednoślady posiadają widelec amortyzowany.
Rower Dirt i BMX różnią się znacząco, zarówno pod względem konstrukcji, jak i przeznaczenia. Dirt, z większymi kołami i stabilniejszą ramą, jest idealny dla entuzjastów skoków na nierównym terenie i trudnych tras „dirt jump”. Z kolei BMX, będący lżejszym, o kompaktowej budowie, jest stworzony dla miłośników akrobacji w skateparkach oraz dynamicznej jazdy miejskiej. Każdy z tych rowerów spełnia inną funkcję, a wybór między nimi powinien zależeć od indywidualnych preferencji i oczekiwań.
Charakterystyka jazdy na rowerze DIRT i BMX
Pamiętaj, że rower BMX nie nadaje się do jazdy w terenie. Jest to po prostu niewygodne. Brak przełożeń i hamulców sprawia, że nawet mało wymagająca, piaszczysta ścieżka utrudni Ci skuteczne poruszanie się takim jednośladem. Jego królestwem jest zdecydowanie ulica i skatepark. BMX-y nie są również przeznaczone do jazdy na dłuższych dystansach. Niewielkie i grube koła, krótka rama i niska budowa utrudniają pokonywanie wielu kilometrów.
Z kolei DIRT świetnie sprawdza się na torach dirtowych, składających się ze stromych hopek, a także podczas jazdy po podobnych, utwardzonych trasach. Będzie lepszym rozwiązaniem dla osób początkujących ze względu na swoją wszechstronność i wyposażenie, w tym m.in. amortyzator i hamulce tarczowe. To przekłada się także na większe bezpieczeństwo.
Rowery dirtowe są nieznacznie droższe od BMX-ów, a wszystko to ze względu na bardziej rozbudowane wyposażenie. Im lepszy układ hamulcowy i wyższy model widelca amortyzowanego, tym jego cena będzie wyższa. Wysokiej klasy rower DIRT kupisz za około 2000–3000 złotych, z kolei bardzo dobre BMX-y dostępne są za około 1000–1800 złotych.
Charakterystyka koła dirt
Kluczem do zrozumienia roweru dirt jest jego koło. Chociaż nazwa „dirt” może kojarzyć się z błotnistym terenem, w rzeczywistości odnosi się do specyficznego stylu jazdy, który łączy w sobie cechy charakterystyczne dla BMX i rowerów górskich. Rower dirt różni się od BMX większymi kołami oraz specyficzną geometrią ramy, która jest bardziej zbliżona do rowerów górskich. O ile BMX jest znany z niewielkich kół i zwrotnej jazdy, o tyle dirt łączy te cechy z dynamiką większych kół, które znane są z rowerów górskich.
Typowe koło dirt ma średnicę 26 cali, co pozwala na osiągnięcie wyższej prędkości niż w przypadku BMX, a jednocześnie oferuje lepszą przyczepność. Mocna i wytrzymała konstrukcja tych kół sprawia, że doskonale nadają się do skoków i trików, przy których cały ciężar rowerzysty jest przenoszony na jedno koło.
Choć niektóre rowery dirt mogą być wyposażone w przerzutki, często spotkać można modele z napędem singlespeed, co zwiększa ich niezawodność. Szeroka obręcz kół pozwala na montaż grubego ogumienia o łagodnym bieżniku, co z kolei zapewnia lepszą przyczepność na różnych nawierzchniach. Obręcze kół są w większości wykonane w technologii nyplowania, co zwiększa ich sztywność i wytrzymałość. Mocne szprychy ze stali dodatkowo wzmacniają konstrukcję koła, przygotowując je do najtrudniejszych wyzwań.
Jak dbać o rowery DIRT i BMX, aby służyły jak najdłużej?
Skoki i triki sprawiają, że rowery DIRT i BMX zużywają się bardzo szybko. Aby wydłużyć ich żywotność, musisz o nie dbać. W jaki sposób? Podobnie jak o każdy inny rower! Po każdym wyjeździe w teren rama powinna być dokładnie czyszczona i sprawdzana pod kątem pęknięć. Hamulce i koła przynajmniej raz w roku należy serwisować w profesjonalnym punkcie. Na bieżąco należy również kontrolować ciśnienie w oponach i stan kierownicy.
Jeżeli wybierasz się na tor DIRT lub do skateparku, sprawdź dokręcenie wszystkich śrub (szczególnie przy kierownicy). Duże drgania i przeciążenia, na jakie narażone są te freestyle’owe rowery, mogą sprawić, że poszczególne podzespoły poluzują się, co może mieć wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Kluczowym systemem w DIRT-ach i BMX-ach jest napęd. Pamiętaj, aby regularnie smarować łańcuch. Zwróć uwagę na jego stan i naciągnięcie. Jeżeli zauważysz, że jakikolwiek element roweru jest uszkodzony, niezwłocznie go wymień.
Jak widzisz, rowery DIRT i BMX różnią się od siebie dość znacznie. Inne jest też ich przeznaczenie. To, co je łączy, to mocna konstrukcja i ogromna frajda z jazdy. W trakcie wyboru modelu dla siebie weź pod uwagę design, konstrukcję, wagę i to, do czego ostatecznie będzie on służyć. Warto znaleźć swój wymarzony egzemplarz, aby rozpocząć przygodę ze skokami i trikami. Miłej zabawy!