Spis Treści
Fotelik rowerowy – Ranking użytkowników 2024
uTurystyka rowerowa to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu z całą rodziną. Jazda jednośladem to także doskonała i zdrowa alternatywa dla korków w mieście, która nie tylko pozwala uniknąć ciągłej pozycji siedzącej, ale także sprawia, że więcej się ruszamy przemieszczając się pomiędzy kolejnymi punktami.
Co jednak zrobić z rowerem, kiedy w domu pojawia się dziecko i staje się na tyle duże, że spokojnie może nam towarzyszyć, jako pasażer, ale jednocześnie jest zbyt małe, aby jeździć na własnym rowerze? Wielu rodziców ma z tym problem i nie potrafi znaleźć optymalnego rozwiązania. Wybierają albo pozostawienie dziecka w domu albo przestawiają się na samochód odstawiając rower do garażu.
A co, gdyby tak zdecydować się na wygodny fotelik rowerowy w 2024 roku? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze i prezentujemy kilka modeli popularnych wśród użytkowników.
Sprawdź pozostałe rankingi dodatkowego osprzętu rowerowego:
Obraz | Nazwa | Ocena 0-10 | Cena | Sprawdź Cenę |
---|---|---|---|---|
Campela | 9.5 | Tani | ||
Hamax Siesta | 9.9 | Średnia | ||
Vaster Team BQ7 | 9.8 | Tani | ||
Bellelli Pepe Standard | 9.7 | Tani | ||
Kross Guppy RS | 9.6 | Drogi |
Złota polska jesień to dobra pora na rodzinne wycieczki rowerowe w niedzielne popołudnie. Dlatego kiedy wybieramy fotelik rowerowy musimy zwrócić uwagę na kilka kwestii – certyfikaty jakości, rodzaj mocowania, miejsce montażu fotelika czy dodatkowe akcesoria, które możemy zamontować. Jaki fotelik rowerowy w Twoim przypadku będzie najlepszy?
Fotelik rowerowy 2w1 Campela
W tym modelu zastosowano aż pięciopunktowy system pasów zabezpieczających dziecko przed wypadnięciem w trakcie jazdy (w tym mocowanie, którego dziecko nie będzie w stanie odpiąć samemu). Podpórkę pod nogi dziecka można regulować w czterostopniowej skali. Element został skonstruowany w taki sposób, aby zapobiec włożeniu stopy pomiędzy szprychy koła.
Konstrukcja fotelika pozwala zamocować go na wszystkich modelach bagażnika, zarówno tych węższych, jak i szerszych. Użytkownik może także regulować odległość fotelika od ramy roweru (model pasuje do średnicy ram od 28 mm do 36 mm).
Tapicerka fotelika jest zapinana na rzep. Dzięki temu można ją zdjąć kiedy chcemy ją wyprać lub uchronić przed przemoczeniem w deszczu. Producent zastosował w tylnej części obudowy fotelika elementy odblaskowe, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, fotelik posiada certyfikaty TUV GS oraz CE.
Zalety
- certyfikaty jakości TUV oraz CE,
- pięciopunktowy system mocowania,
- regulowana podpora pod nogi,
- pasuje do wszystkich modeli bagażnika.
Wady
- tapicerka łatwo ulega zabrudzeniu.
Fotelik z opcją odchylania do 20 stopni. Pozwala to na komfortowa jazdę, a w razie potrzeby nawet na zdrzemnięcie się dziecka. Konstrukcja jest montowana do bagażnika za pomocą specjalnego adaptera.
Aby zmaksymalizować wygodę jazdy, producent zastosował szereg udogodnień – fotelik posiada regulowane podpory pod stopy, podłokietniki oraz wyprofilowane oparcie, które dba o ergonomiczne ułożenie kręgosłupa w trakcie jazdy. Specjalny system szelek i mocowania pozwala na wygodne zapinanie i odpinanie ich za pomocą jednej ręki. Maksymalna waga dziecka w tym przypadku to 22 kilogramy. Fotelik jest zgodny z europejską normą EN14344.
Zalety
- możliwość pochylenia fotelika o 20 stopni,
- regulowane podpory pod stopy,
- zgodność z normą EN 14344,
- intuicyjny system mocowania.
Wady
- system pochylania fotelika na mocno spadzistym terenie może tworzyć bezwładność.
Fotelik przeznaczony dla dzieci o wadze maksymalnie 22 kilogramy montowany do okrągłej ramy pod siodełkiem roweru. Model został wyposażony w innowacyjną możliwość odchylania oparcia o 45 stopni, która gwarantuje komfort i wygodę jazdy. O bezpieczeństwie użytkowania świadczy zgodność z normami TUV ES oraz normą EN14344.
O to, aby dziecko nie przemieszczało się w trakcie jazdy dbają pasy bezpieczeństwa z pięciopunktowym zapięciem, regulowane w dwóch miejscach. Pasy posiadają zabezpieczenie chroniące dziecko przed samodzielnym wypięciem się z pasów samemu. Podnóżek regulowany jest czterostopniowo więc możemy go dopasować do aktualnego wzrostu dziecka. Tylna część oparcia została dodatkowo wyposażona w czerwone elementy odblaskowe, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy po zapadnięciu zmroku.
Sam fotelik jest lekki, a dzięki specjalnie zaprojektowanemu systemowi mocowania zapięcie trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund. Dodatkowo, tapicerkę fotelika możemy łatwo zdjąć (jest zapinana na rzep) i wyprać.
Zalety
- płynna regulacja kąta nachylenia oparcia do kąta 45 stopni,
- pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa z dwustopniową regulacją oraz zabezpieczeniem,
- prosty i intuicyjny system montażu,
- zdejmowana tapicerka zapinana na rzep.
Wady
- nie nada się do montażu przy motorowerze, jak również tam, gdzie pod siodełkiem zamocowana jest linka hamulca lub oświetlenie.
Fotelik renomowanej, włoskiej firmy Bellelli przeznaczony do mocowania z tyłu roweru. Ten model został specjalnie wyprofilowany tył, który dba o właściwe ułożenia kręgosłupa dziecka podczas jazdy. Producent przewidział w nim wnękę, w której możemy przechowywać dziecięcy kask rowerowy. Boki zostały celowo wzmocnione, aby zamortyzować siłę uderzenia przy ewentualnych upadkach. Dzięki montażowi na specjalnym, elastycznym, stalowym pałąku wszelkie nierówności i wyboje są amortyzowane więc dziecko czuje się bezpiecznie i stabilnie w trakcie jazdy.
Konstrukcję samego fotelika tworzy sztywne, ale jednocześnie lekkie tworzywo sztuczne o wysokiej wytrzymałości. rozkład paneli pod plecami gwarantuje jednocześnie bardzo dobrą wentylację nawet w upalnie dni.
Zalety
- szybki system montażu,
- dobra wentylacja oparcia fotelika,
- wyprofilowane oparcie gwarantujące anatomiczną pozycję podczas jazdy,
- system szybkiego zapinania pasów.
Wady
- brakuje wygodnego oparcia dla rąk.
Z przodu, dziecko przed wypadnięciem chronią trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z regulowaną wysokością zakotwiczenia oraz wygodny system szybkiego zapinania i rozpinania za pomocą jednej ręki. Burty wózka są szerokie i dodatkowo wyposażone w paski, chroniące nogi dziecka przed dostaniem się pomiędzy szprychy koła. Podnóżki można dopasować do wzrostu dziecka (są regulowane w zakresie około 15 centymetrów).
Zastosowana tapicerka jest hipoalergiczna i nie podrażnia delikatnej skóry dziecka. W razie zabrudzenia można ją łatwo zdjąć. Fotelik spełnia wszystkie, niezbędne normy bezpieczeństwa. Producent deklaruje zgodność z normami TUV GS i normą EN 14344. Montaż jest bardzo szybki i intuicyjny za pomocą szybkozłączki wyposażonej dodatkowo w kanalik na linkę od hamulca lub przerzutki.
Budżetowym rozwiązaniem o niezwykle atrakcyjnym wyglądzie jest rower marki Dallas. Otrzymujemy tutaj standardową damkę, która oferuje dosyć przeciętne parametry, aczkolwiek w miarę niską cenę. Jest to jeden z najciekawszych produktów ze względu na swój świetny wygląd oraz solidne wykonanie.
Otrzymujemy tutaj standardową, stalową ramę o wielkości 18 cali, która została sprzężona z 28 calowymi kołami. Jeśli chodzi o hamulce, to zastosowano klasyczne hamulce szczękowe, a więc typ V-brake.
Pomimo niskiej ceny, producent oferuje nam bardzo bogate wyposażenie, w którym znajduje się bagażnik, osłona łańcucha, mocne oświetlenie rowerowe LED, odblaski na kołach czy nawet dzwonek. Jeśli chodzi o samą wagę, to produkt waży 16 kilogramów, co jest w miarę akceptowalnym wynikiem.
Zalety
- pięciopunktowy system zapięcia z regulowaną wysokością,
- możliwość odchylenia oparcia 20 stopni,
- ochronne poduszki na pasach przeciwdziałają powstawaniu otarć,
- uchwyt kompatybilny z każdym przebiegiem linek.
Wady
- wąskie podłokietniki.
Fotelik na rower – Opinie użytkowników 2024
Wybierając fotelik rowerowy dla dziecka warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych cech. Przede wszystkim należy zastanowić się, czy lepszy będzie fotelik rowerowy na przód czy tez montowany z tyłu.
Fotelik rowerowy 2w1 Campela
Foteliki montowane z tyłu można podzielić na te, które montuje się do bagażnika lub na rurę podsiodłową. Pierwsze są bardzo łatwe w mocowaniu, ale nie posiadają amortyzacji, która wybiera drgania powstające podczas jazdy po nierównym terenie. z kolei drugie posiadają amortyzację, ale wymagają specjalnego adaptera. Ważne może okazać się przebieg linek hamulców lub przerzutek.
Fotelik Hamax Siesta
Przykładem fotelika montowanego do bagażnika jest Fotelik rowerowy 2w1 Campela oraz Fotelik rowerowy Hamax Siesta. Z kolei foteliki montowane do ramy to na przykład Fotelik Vaster Team BQ -7-4 i Fotelik Kross Guppy RS Sleepy.
Alternatywa są foteliki montowane z przodu. Takie rozwiązanie daje większą kontrolę nad dzieckiem, które widzimy przez całą jazdę. Jednocześnie dziecko zyskuje szerokie pole widzenia, ale i dodatkową ochronę w postaci rąk kierowcy. Niestety nie jest to rozwiązanie idealne. Wolna przestrzeń przed dzieckiem sprawia, że jest ono narażone na podmuchy wiatru oraz nadlatujące owady. Niektóre wózki oferują możliwość zamocowania ochronnej szyby z pleksi, która może okazać się rozwiązaniem.
Fotelik Vaster Team BQ
Fotelik Kross Guppy RS Sleepy
Przednie foteliki są także przystosowane do nieco młodszych, a co za tym idzie także lżejszych dzieci o wadze do 15 kilogramów. Umiejscowienie fotelika z przodu ogranicza kierowcy możliwość manewrowania kierownicą oraz wymusza nieanatomiczną pozycję podczas jazdy. Przy dłuższej trasie może być to duży dyskomfort.
Kolejną ważna kwestią związaną z wyborem fotela jest bezpieczeństwo dziecka. Warto zadbać o przynajmniej trzypunktowy (a najlepiej pięciopunktowy) system zapinania pasów wyposażony w system szybkiego zapinania i rozpinania, który może okazać się szczególnie przydatny w razie wypadku.
Regulowane oparcie po stopy zapinane na paski zapobiega dostaniu się dolnych kończyn pomiędzy szprychy roweru. Dobrym rozwiązaniem są także wzmocnione boki, które chronią dziecko w razie upadku.
Foteliki, które posiadają bardzo dobre systemy zabezpieczeń to np. Fotelik Vaster Team BQ -7-4, Fotelik Kross Guppy RS Sleepy lub Fotelik Bellelli Pepe Standard.
Fotelik Bellelli Pepe Standard
Więcej informacji na temat tego, jak wybrać najlepszy fotelik rowerowy dla dziecka znajdziesz tutaj: https://www.centrumrowerowe.pl/blog/jaki-fotelik-rowerowy-wybrac/. A oto najważniejsze cechy omawianych modeli zebrane w czytelnej tabeli.
Campela 2w1 |
Hamax Siesta |
Vaster Team BQ |
Bellelli Pepe Standard |
Kross Guppy RS Sleepy |
|
Maksymalna wytrzymałość |
22 kg |
22 kg |
22 kg |
22 kg |
22 kg |
Certyfikaty |
TUV GS, CE |
EN14344 |
TUV GS, EN14344 |
TUV GS, EN 14344 |
EN 14344 |
Waga fotelika |
2,5 kg |
4,3 kg |
4,5 kg |
4,0 kg |
4,0 kg |
Czy istnieje najlepszy fotelik rowerowy dla dziecka?
Zarówno fotele montowane z przodu, jak i z tyłu roweru posiadają swoje wady i zalety. Musimy jednak pamiętać o tym, że priorytetem podczas jazdy zawsze powinno być bezpieczeństwo dziecka. Im więcej systemów zabezpieczeń – pasów, wzmocnień, blokad – stosuje producent, tym mniejsze prawdopodobieństwo kontuzji podczas upadku. Warto także pamiętać o tym, że foteliki powinny posiadać określone certyfikaty, które weryfikują jakość użytych materiałów, ich trwałość oraz bezpieczeństwo zabezpieczeń.
Najczęściej spotykanymi certyfikatami jest niemiecka gwarancja TUV GS oraz norma europejska EN14344. Wybrany przez nas wózek powinien posiadać przynajmniej jeden z nich, a najlepiej oba. Jeśli chodzi o wybrane modele, najwyższą jakość prezentują Hamax Siesta, Vaster Team BQ – 7 – 4 oraz Kross Guppy. Nieco tańsze, ale nadal dobre jakościowo modele to Campela 2w1 oraz Bellelli Pepe Standard.
Submit your review | |